Datum: 8 september 2022
Geschreven door: Charlotte
Back to business! Voor de meeste mensen zit de vakantieperiode er weer op en om dit nieuwe ‘werkseizoen’ in te luiden komen wij met een samenvatting van een aantal opvallende marketingnieuwtjes van deze zomer. Ga er maar eens lekker voor zitten!
Live sales: maak van je social media een verkoopkanaal
Al enige tijd worden social media kanalen ingezet om producten te verkopen, bijvoorbeeld door op Instagram en Facebook producten in een foto te taggen die doorlinken naar een webshop. Het lastige aan deze Facebook en Instagram shops zijn de vele kliks die klanten moeten doen om uiteindelijk tot een aankoop over te gaan. Hierdoor kunnen ze afgeleid worden, wat de conversie niet ten goede komt.
Sinds deze zomer zijn de live sales in opkomst, je kunt hierbij als consument direct in een video producten aanschaffen. Het grote voordeel van live sales is het verkorte koopproces. De weg van koopintentie naar afrekenen wordt versneld, wat de conversie bevordert. Bij live sales worden de voordelen van online en fysiek winkelen met elkaar gecombineerd. Bij een live video heb je toch de interactie met de potentiële klant en kun je deze klanten een goed beeld geven van het uiteindelijke product door bijvoorbeeld het tonen van 3D-beelden. Video’s geven een veel beter beeld dan een statische foto zou kunnen. Juist voor kleinere bedrijven biedt dit kansen om onderscheidend te zijn en op een persoonlijke manier online te verkopen. Live sales zorgt ook voor positieve neveneffecten zoals bijvoorbeeld het verminderen van retouren. Door de video’s na de livestream online zichtbaar te houden, creëer je video’s met een hoge interactie. Dit zorgt ook nog eens voor een betere ranking en meer zichtbaarheid op social media. Alleen maar voordelen dus!
TikTok introduceert 3 nieuwe Shopping Ads
De eerder bovengenoemde live sales zijn ook op TikTok erg populair. Op dit moment slaat het goed aan in China, maar de lancering in Europa is afgeblazen omdat de markt er nog niet klaar voor is. Ondanks de onzekerheid of de Europese markt wel klaar is voor deze features worden er 3 nieuwe Shopping Ads gelanceerd: de Video Shopping Ads, Catalogus Listing Ads en de Live Shopping Ads.
'56% van TikTok gebruikers zegt dat ads op het platform hun een nieuw merk of product laat ontdekken', zo bestaat er bijvoorbeeld de hashtag #tiktokmademebuyit die al meer dan 18 miljard views heeft en daarmee een grote impact heeft op naams/merkbekendheid en conversies. Wij zijn benieuwd hoe deze features zich verder in Europa ontwikkelen en houden het voor jullie in de gaten!
Gezonde social media?
Ben jij al bekend met de app BeReal? Onder jongeren wordt deze app steeds populairder. BeReal zet in op authenticiteit, zo kun je bijvoorbeeld geen filters gebruiken en doet dit platform niet aan hashtags of andere ‘influencergevoelige trucjes’. Iedereen die op een foto wil reageren, moet bevriend zijn met de gebruiker. Uit onderzoek van GfK blijkt dat 15% van de 13-24 jarigen in de maand juli dit platform heeft gebruikt. 35-plussers moeten de weg naar deze app nog even vinden. Van de social media kanalen blijft Instagram onder jongeren nog wel het meest populair, gevolgd door Snapchat, TikTok en BeReal. In onderstaande afbeelding zie je de exacte verdeling.
Instagram draait wijzigingen terug na kritiek
De wijzigingen die Instagram heeft doorgevoerd zijn jullie vast niet ontgaan: veranderende algoritmes, een tijdlijn die je niet meer herkende, etc. Gebruikers werden geconfronteerd met posts van accounts die ze helemaal niet volgden en zagen door veranderende algoritmes niet meer de leuke posts die ze voorheen zagen. Door kritiek van onder andere grote namen als Kim Kardashian bezweek Instagram onder de druk en besloten ze alle wijzigingen terug te draaien. In een eerder stadium gaven ze nog aan dat het om een test ging, maar al gauw werd besloten om alles terug te draaien. De directeur van Instagram gaf in een interview aan dat hij ‘tevreden is over het risico dat ze hebben genomen en dat de wijzigingen waardoor Instagram steeds meer op TikTok ging lijken voorlopig van de baan zijn’. Ze gaan opnieuw naar de tekentafel en wij zijn erg benieuwd wat de volgende aanpassingen gaan zijn en wanneer deze uitgerold worden.
Influencermarketing via TikTok in de lift
Uit onderzoek van Techcrunch, een Amerikaans onderzoeksbureau, blijkt dat TikTok een steeds belangrijker kanaal wordt voor marketeers dan YouTube en Facebook. De verwachting is dat dit jaar voor het eerst meer budget besteed wordt aan Tiktok (775 miljoen dollar) dan aan Facebook (739 miljoen) en in 2024 meer aan TikTok dan aan YouTube. Instagram blijft bovenaan staan met maar liefst 2,23 miljard dollar. Wel merk je wat onrust bij Instagram, die door de recente veranderingen steeds meer in TikTok wilde gaan lijken. Het is interessant om in de gaten te houden hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
Uit ditzelfde onderzoek blijkt de verwachting dat bedrijven meer geld gaan uitgeven aan kleinere influencers dan aan hele grote. Deze kleinere accounts zijn interessanter omdat deze een betere interactie en minder nepvolgers hebben.
Het belang van een advertentie die bij de inhoud past
Uit een interessant onderzoek waarvan de cijfers zijn gepubliceerd op warc.com, kunnen we een aantal leuke cijfers delen. Zo blijkt dat lezers van bijvoorbeeld een nieuwssite meer aandacht besteden aan een advertentie als deze past bij het artikel dat ze lezen. Het klinkt best logisch, maar de cijfers die dit bevestigen zijn behoorlijk interessant!
“Zo staat beschreven dat artikelen maar liefst 600% meer aandacht trekken dan subcategoriepagina’s en 160% meer dan homepages. Advertenties in het midden van een mobiel scherm krijgen 25% meer aandacht dan de advertenties die aan de zijkant van het scherm getoond worden.”
Vooral nieuws-, sport- en wetenschapswebsites zorgen voor een hoge betrokkenheid bij passende advertenties en geconcludeerd kan worden dat betrokkenheid van de bezoekers toeneemt als de getoonde advertenties interessant bevonden worden. Denk dus goed na waar je advertenties wilt tonen, wij helpen je hier graag bij of nemen dit voor je uit handen.
Bronnen: