Datum: 30 januari 2023
Het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2023’ van Newcom Research, gepubliceerd op Marketingfacts, toont aan dat TikTok en Instagram de grootste winnaars zijn op social media, terwijl Facebook en Twitter verliezen aan gebruikers. Ook laat het onderzoek zien dat het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat stijgt, terwijl BeReal zich nestelt in de top 10. Het onderzoek laat verder zien dat steeds meer Nederlanders social media gebruiken, met name 40-plussers zorgen voor de groei. Clubhouse wordt gezien als een eendagsvlieg.
Een belangrijke ontwikkeling is dat het gebruik van Instagram daalt onder jongeren. Twee jaar geleden gebruikte nog 65% van de tieners dagelijks Instagram, maar in 2023 is dit gedaald tot 54%. Facebook wordt helemaal de rug toegekeerd. Aan de andere kant zien we dat het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat juist stijgt onder tieners.
Hoewel het Instagramgebruik onder jongeren daalt, neemt het aantal gebruikers in Nederland als geheel nog steeds toe. Het aantal Nederlanders dat Instagram gebruikt is in het afgelopen jaar met 18% gestegen tot 7,8 miljoen. Hiermee neemt het afstand van andere social media platforms zoals LinkedIn, Pinterest en Twitter. Het dagelijks gebruik is ook gestegen met 18% tot 4,7 miljoen Nederlanders, een toename van 725.000 gebruikers ten opzichte van vorig jaar. Waar het dagelijks gebruik onder jongeren daalt, zien we juist een groei onder oudere gebruikers van 25 jaar en ouder.
Lees het hele artikel met bevindingen op Marketingfacts.