Stories & Cases

Meta daagt Twitter uit met de lancering van Threads

Threads, een uitdagende concurrent voor het toch al geplaagde Twitter

Datum: 5 juli 2023


Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, lanceert een nieuwe app genaamd Threads. Hiermee daagt het direct Twitter uit, dat sinds de overname door Elon Musk aan populariteit en betrouwbaarheid heeft ingeboet.


Threads is geen onverwachte zet van Meta, aangezien er al in maart geruchten waren over een Twitter-concurrent in ontwikkeling. In mei kwamen er gedetailleerde details naar buiten, waaronder de integratie van gegevens met Instagram en de focus op content creators. Hoewel Threads gratis is, blijft het verdienmodel nog onduidelijk. Het is afwachten of de app advertenties zal bevatten of dat Meta eerst streeft naar organische groei voordat ze zich op advertentie-inkomsten richten.


Threads is beschikbaar om te downloaden vanaf 6 juli in de Apple App Store en Google Play Store. De app laat gebruikers elkaar volgen en tekstberichten delen, met een directe link naar Instagram. Het biedt ook de mogelijkheid om in te loggen met een Instagram-account, wat de drempel verlaagt voor gebruikers om Threads uit te proberen. Het voordeel van de koppeling met Instagram is dat Threads niet vanaf nul hoeft te beginnen. Met honderden miljoenen actieve Instagram-gebruikers, kan Meta snel een groot aantal gebruikers aantrekken. Het doel van Meta is naar verluidt om tegen het einde van het jaar tientallen miljoenen Threads-gebruikers te hebben.


Er moet wel rekening gehouden worden met de bezorgdheid over de privacyaspecten van Threads. Gebruikers geven Meta toestemming om veel appgegevens te verzamelen, vergelijkbaar met Instagram. Twitter-medeoprichter Jack Dorsey heeft kritiek geuit op Meta en beweert dat ze te veel informatie van gebruikers willen verzamelen.


De lancering van Threads vormt een bedreiging voor Twitter. Sinds de overname door Elon Musk heeft Twitter grote veranderingen ondergaan, waaronder ontslagen, betaalde functies en een ruimere vrijheid van meningsuiting. Het ruimere moderatiebeleid heeft echter ook geleid tot meer ongewenste content en adverteerders zijn terughoudend geworden. Het platform probeert nu de dalende advertentie-inkomsten te compenseren door meer functies achter een betaalmuur te plaatsen.


De lancering van Threads komt op een moment dat socialemediaplatformen in het algemeen onder druk staan. Reddit-gebruikers protesteren tegen prijsstijgingen, TikTok heeft te maken met privacyzorgen en Facebook en Instagram proberen hun gebruikersaantallen en inkomsten op peil te houden.


Het succes van Threads is niet gegarandeerd, gezien Meta's geschiedenis van geflopte socialemedia-apps. Alleen de tijd zal uitwijzen of Threads een flop wordt of juist een bedreiging vormt voor Twitter.


Bron: Adformatie.nl

Meer weten?

Neem contact op.
Algemene voorwaarden|Privacy verklaring